Ha valaha adtál kölcsön könyvet egy barátodnak vagy kértél fúrót a szomszédtól, akkor már részt vettél a közösségi gazdaságban vagy más néven sharing economy-ban.
Annak ellenére, hogy mindannyian kisebb-nagyobb mértékben a részesei vagyunk és egykor, a világ számos részén kis közösségekben, falu- és lakóközösségekben pedig még most is alapvető szokás, a fogalom húsz éve kezdett elterjedni az eBay megjelenésével.
Véges energiaforrásaink és a túlnépesedés problémájára próbál megoldást adni azzal, hogy a meglévő javakhoz a felhasználók akkor jussanak hozzá, amikor tényleg szükség van rájuk, a hagyományos értelemben vett birtoklás háttérbe szorul.
Az igazi áttörést az internet használata hozta el a megosztás alapú gazdaságban, hiszen a felhasználók igényei így könnyen találkozhatnak a “kínálattal”. A technika fejlődésével a közlekedésben, turizmusban, oktatásban, divatban és még számos más területen megjelent a sharing economy.
Összegyűjtöttünk öt olyan szempontot, amit miatt érdemes használni ezeket a szolgáltatásokat.
1. Csökkenti a környezeti terhelést
A képlet egyszerű: minél tovább maradnak javaink körforgásban és minél inkább kihasználjuk őket, annál kevesebb új terméket kell beszerezni (hosszú távon gyártani) így csökkentve a gyártással járó energiafelhasználást és keletkező szennyezést. Főleg olyan eszközök esetében igaz ez, amiket kis kihasználtsággal birtoklunk, mint pl. elektromos szerszámok, bizonyos háztartási gépek, de ide tartozhat az autó is.
Képzeld el, hogy hetente csak kétszer használod autódat vagy egyedül laksz egy lakásban és hetente egyszer mosol ruhát. A hét többi napján ezek az eszközök kihasználatlanul állnak.
2. Csökkenti a kiadásokat
Nagyon sok olyan használati tárgyunk van, aminek a fenntartása pénzbe kerül: javítások, biztosítás, adók stb. Közösségi használattal, kisebb kiadások mellett is fenntartható olyan életszínvonal, ahol hozzáférhetünk olyan javakhoz, amiknek egyszemélyes birtoklását nem feltétlenül engedhetjük meg magunknak.
3. Erősíti a közösségeket
A közösségi gazdaság szakít a hagyományos ellátási lánccal, mely szerint a cégek a szolgáltatók, a végfelhasználók pedig a fogyasztók. Egy személy felléphet szolgáltatóként és fogyasztóként is. Emiatt a folyamat lényegesen olcsóbbá válik, viszont kevésbé ellenőrizhető kívülről. Szükség van arra, hogy bizalmat építsünk ki, kommunikáljunk, megismerjük egymást és őszintén értékeljünk szolgáltatásokat. Sharing is caring.:-)
4. Újraéleszti a személyes tanulás örömét
Képzeld el, hogy szeretnél megtanulni varrni, biciklit javítani, főzni vagy kertészkedni és nem egy tanfolyamra fizetsz be, hanem talákozol olyanokkal, akik ügyesek ezekben, majd következő alkalommal te tanítasz nekik valamit, amiben te vagy jó.
5. Formálja a gondolkodást
A sharing economy elveiben semmi új nincs, viszont a tudatos megvalósításához újra kell értelmeznünk a tárgyakhoz fűződő viszonyunkat, fel kell ismernünk, hogy mi az amire ténylegesen szükségünk van és mik azok a javaink, amik kihasználatlanok, esetleg csak a pénzt viszik. A minimalizmus azt mondja: csak azzal vedd körül magad, amire szükséged van. A túlfogyasztás általában abból adódik, hogy a kényszerű és szükségtelen vásárlással valamit pótolni szeretnénk. Az önként vállalt egyszerűbb életmódnak pedig elengedhetetlen eleme az önvizsgálat, önismeret vagyis, hogy tisztában legyünk azzal, hogy mi is az, amit tárgyakkal akarunk pótolni.
Segít abban is, hogy a birtoklásra ne gondoljunk többé úgy, mint státusz szimbólumra.
Ma, az internet elterjedésével és az appok világában egyre könnyebb megosztanunk egymással, akár ismeretlenekkel is tárgyainkat, tudásunkat.
Mi hiszünk abban, hogy a megosztás (sharing) nem megosztó, hanem összekapcsoló, és egy megosztásra épülő gazdaságban felértékelődik az emberléptékűség, közösségiség, a tanulás fontossága és megosztása, az odafigyelés és az elfogadás.
Ezáltal rendezetté teszi otthonunkat és életünket.
Ezért a következő három hétben
15+ olyan kezdeményezést, lehetőséget mutatunk be nektek, amelyek itthon, mindenki számára igénybe vehetőek. Bemutatjuk azt is milyen különböző módszereket fejlesztettek ki a kezdeményezések arra, hogy biztosítsanak bennünket arról, hogy a megszerzett tudás hiteles, hogy vállalják a felelősséget autónkért vagy arról, hogy a hozzánk érkező vendég megbízható.
Kövesd a #megosztaninemmegoszto hashtaget a Facebookon
(ami szintén egy megosztó kezdeményezés :-) )!
Vagy látogass el a folyamatosan frissülő
galériánkba.
A cikket írta:
Vági Zsolt és Kocsis Dóra
Képek: unsplash.com, www.kreezalid.com, e27.co
Kérjük, támogasd a Messzelátó Egyesület munkáját adományoddal, hogy még több hasonló, szemléletformáló kampányt tudjunk csinálni!