Hajlandóak vagyunk-e többet fizetni egy környezetbarát termékért?

providence-doucet-87304-unsplash
Gördülni jó, de együtt gördülni még jobb!
2019.03.08
Show all
NRC_GreenGo_motivacio_infografika_v4-nologo
A magyarok 42 százaléka saját elmondása szerint hajlandó többet fizetni a környezettudatos (öko, zöld) termékekért – nagy részük akár 10-30 százalékkal többet is, mint egy hagyományos termékért. Bár a rendszeresen zöld árucikkeket, szolgáltatásokat vásárlók aránya még viszonylag alacsony a lakosság körében, a 30-39 éves korosztály élére állt az öko-tudatosak táborának. Ez derül ki az NRC országosan reprezentatív felméréséből, melyet a GreenGo elektromosautó-megosztó szolgáltatás megbízásából készített. .
Az NRC országos reprezentatív felmérése azt mutatja, hogy a 18-59 éves lakosság közel fele, 45%-a legalább egyszer vásárolt valamilyen környezettudatos terméket vagy szolgáltatást az elmúlt egy évben, több mint harmaduk pedig (38%) több alkalommal is.
A magyarok 42 százaléka saját elmondása szerint hajlandó többet fizetni a környezettudatos (öko, zöld) termékekért – nagy részük akár 10-30 százalékkal többet is, mint egy hagyományos termékért.
A zöld felfogás irányában folyamatosan elkötelezett réteg azonban még mindig szűk: a 18-59 éves korosztály mindössze 8%-a választja rendszeresen az öko árucikkeket és szolgáltatásokat a kevésbé környezetbarát megoldások helyett.

Kinek, mit jelent a környezettudatos termék?

Mitől környezettudatos a választásunk?Összeszégében elmondhatjuk, hogy a legjobb döntés, amit hozhatunk az az, ha minden vásárlás előtt megkérdezzük magunktól:

1. Valóban szükségem van a termékre?
2. Ha igen, akkor van-e valami, már az otthonomban meglévő, ami elláthatja ugyen ezt a funkciót?
3. Ha mégis meg kell vennem, akkor feltétlenül újonnan kell beszereznem?

Ha mégis újat kell vennünk:
1. Válasszunk minél tartósabbat!
2. Lehetőleg helyit. (Ezzel csökkentjük a termék víz-,és szénlábnyomát, csomagolásból származó hulladékát.)


De vajon, ha mindezeket végiggondoltuk, mennyire játszik szerepet a termék ára a döntéseinkben, nálunk, magyaroknál?

A GreenGo arra is kíváncsi volt, hogy mely csoportok adják a leginkább „zöld” vásárlókat Magyarországon. Érdekes adat, hogy a rendszeresen környezettudatosan beszerzők táborának több mint harmadát a 30-39 éves korosztály teszi ki, közel azonos arányban nők és férfiak. Ebben a csoportban az 50-59 évesek a második legnépesebb korosztály (minden negyedik tagjuk ebbe a korosztályba tartozik), utánuk pedig a 18-29 évesek (minden ötödik). A csoport több mint kétharmada városban lakik, közel negyedük Budapesten, illetve több mint felük gyermek nélküli háztartásban él.

„A kutatás alátámasztotta azt az elképzelésünket, hogy ugyan Magyarországon a gondolkodásban már megvannak az alapjai a környezettudatos vásárlásnak, a magyar vásárló továbbra is érzékeny az árra. Ezért pont a tudatosabb vásárlást nem jó, ha a szolgáltató magasabb árral „bünteti” – emelte ki Michaletzky Bálint, a GreenGo ügyvezetője.
 
 
Kik befolyásolják a vásárlási döntésünket?

A zöld termékek vagy szolgáltatások kipróbálásában a fő motiváció nem meglepő módon a szűkebb környezetünk: a család, barátok visszajelzései alapján választunk a legbátrabban környezettudatos terméket vagy szolgáltatást (41%), de nagy hatással vannak ránk a témában készült filmek, dokumentumfilmek is (38%). Főleg a budapestiek vallják (a fővárosiak 28%-a), hogy az öko-életmódban nem csak a hagyományos médiahírek, hanem a közösségi médiában megjelenő információk, véleményvezérek is hatnak rájuk.
Ha autót kell használnunk, van-e olyan lehetőség, ami kevésbé terheli a környezetet?
Az ÁNTSZ légszennyezettségi adatai alapján Budapest számára fontos, hogy csökkenjen az autó használat, ha pedig használunk autót, az minél környezetbarátabb módon történjen. A GreenGo szolgáltatása abban segít, hogy többmilliós egyéni befektetéssel szemben – amit egy elektromos autó megvásárlása jelent – már percenként 65 forinttól lehetővé teszi, hogy bárki élvezze a tiszta és kényelmes elektromos autózás előnyeit. Ráadásul nem kell saját magunknak birtokolnunk és fenntartanunk egy autót.