Warning: html_entity_decode(): charset `the loop. * * @since 4.4.0 * @deprecated 4.5.0 See wp_queue_posts_for_term_meta_lazyload(). * * @param mixed $check * @param int $term_id * @return mixed */' not supported, assuming utf-8 in /data/7/4/746fd093-ed82-4da6-bedb-693fd36e2063/messzelato.hu/web/wp-content/plugins/subtitles/public/class-subtitles.php on line 584
letöltés
Simply Living eszmecserék // A divat // Filmvetítés és beszélgetés
2018.08.27
KIH╓V╡S_
Őszi kapszularuhatár 15 nap alatt!
2018.09.08
Show all
fastfashion cikkhez
Persze mi sem vagyunk szakértők mindenben, éppen ezért minden hónapban együttműködünk olyanokkal, akikben bízunk, akik hitelesek és jártasak az adott kérdésben. Hozunk izgalmas cikkeket, kihívásokra invitálunk Titeket, ajánlunk további olvasnivalókat, és visszahozzuk a Simply Living rendezvénysorozatunkat is!

Az első ilyen tematikus hónapunk a először a divatipar és a fast fashion árnyoldalait járja körül, majd pedig együtt keressük az alternatívákat, hogy mégis mit tehetünk egyszerű fogyasztóként a változásért. A hónap összeállításában nélkülözhetetlen segítséget nyújtott nekünk Mengyán Eszter, a Holy Duck! szerzője és a Fashion Revolution Hungary, illetve csodálatos tagjaink, önkénteseink, és mindazok, akik bármilyen módon hozzáadtak a programjainkhoz vagy akár csak hírét vitték azoknak, ezúton is köszönjük nekik a hozzájárulásukat!

Mi is az a fast fashion?


“Gyors divat”? Mégis mi fán terem ez a kifejezés? - Egyre gyakrabban hallani innen-onnan ezt a szóösszetételt, sokaknak azonban még ködös lehet a jelentése. Tulajdonképpen ezzel írhatjuk le azokat a divatmárkákat, ahonnan a legtöbben vásárolunk. Ha végigsétálsz egy pláza folyosóin, lépten-nyomon fast fashion üzletekbe botlasz, és az ő reklámjaink ömlenek rád a létező összes médiából. Több szempontból is nagyon találó a “fast” (“gyors”) jelző: ezek a ruhák ugyanis borzasztó gyorsan (és elképesztő mennyiségben) készülnek, a tervezéstől a boltokig vezető út csupán néhány hét. Ugyanakkor nagyon hamar ki is mennek a “divatból”: egy-egy márka évszakonként jön ki akár 4-5 kollekcióval is. Ezzel párhuzamosan természetesen a ruhák életciklusa is rövidebbé válik: sokszor a minőségük miatt hamar tönkre is mennek (hiszen nem is tervezték őket hosszú távra), de az sem ritka, hogy alig hordott állapotban válik meg tőlük a tulajdonosuk, egész egyszerűen, mert a folyamatos reklámok, leárazások világában már nem lesznek vonzóak számára. Vagy akár már a megvétel pillanatában se voltak azok, csak ügyes marketingfogásokkal egy percre elhittük, hogy szükségünk van rájuk. Viszonylag olcsó áruk is könnyen elcsábítja az embert, ahogy az is, hogy egész egyszerűen mindenki számára és mindenhol elérhetőek. Ugyanazokat a márkákat, ugyanazokkal a kollekciókkal a világ bármely táján megtaláljuk, a ruhák a konfekcióméretekben folyamatosan sorakoznak a polcokon (ha átmenetileg mégis kifogyna a nekünk megfelelő, néhány kattintással megrendelhetjük a raktárból vagy egy másik üzletből), ráadásul azt éreztetik velünk, hogy igazán divatosak vagyunk.
 
fastfashion cikkhez2
 

Mi a probléma ezzel az egésszel?


A problémákra a hónap folyamán még újra meg újra vissza fogunk térni, de álljon itt néhány tény kiindulásképp. A divatipar a 10 legszennyezőbb iparág egyike. A fast fashion ruhadarabok előállítása borzasztó környezeti terheléssel jár (szinte elképzelhetetlen mennyiségű vizet használnak fel hozzá, környezetterhelő eljárásokkal festik és készítik elő az anyagokat, a gyárak pedig sokszor egyenesen a természetbe öntik a melléktermékként keletkező mérgező anyagokat). A fast fashion márkák ruháit leggyakrabban végletekig kizsákmányolt emberek készítik (elsősorban nők). A folyamatosan megújuló kínálat mellett egész egyszerűen elfelejtjük valóban élvezni a megvásárolt ruháinkat: az új kollekció mellett divatjamúltnak érezhetjük őket, ha csupán hirtelen felindulásból vásároltuk meg, akkor villámgyorsan rájövünk, hogy nem is megfelelő a méret/szín/fazon hozzánk (vagy egész egyszerűen mire hazaérünk, már nem tetszik), és sokan találjuk magunkat abban a helyzetben, hogy már nem férünk el a szekrényünkben (vagy épp a második, harmadik szekrényünkben), és mégsincs semmink, amit szívesen felvennénk.

Minimalista gardrób? Mi köze a ruháimnak az önkéntes egyszerűséghez?


Amikor valaki egyre jobban elmélyül az önkéntes egyszerűségben mint életmódban, előbb vagy utóbb biztosan találkozik a kapszula ruhatár fogalmával. Már akkor, amikor a tárgyainkat kezdjük el szelektálni, feltűnhet, hogy egy átlagos háztartásban mennyivel több ruhadarabot találunk, mint amennyi ténylegesen örömet okoz a viselőinek. Minimalistaként egyre fontosabbá válik, hogy csak olyan tárgyak vegyenek körül, amelyekre valóban szükségünk van, amelyek tartósak és valamilyen értéket képviselnek (legyen ez praktikus vagy érzelmi). Miért lenne ez másképp a ruháinkkal és kiegészítőinkkel? A kapszula ruhatár egy megoldás, de nem biztos, hogy mindenkinek erre van szüksége. A minimalista gardrób lényege, hogy először átértékeljük a már meglévő ruhatárunkat - ha szükséges, akkor szelektálunk, racionalizálunk . Ezután pedig tudatosan építjük tovább - akár kapszula ruhatárunkat, akár csak a minimalista gardróbunkat, fontos, hogy ne kényszerítsünk magunkra olyat, amire még nem állunk készen, vagy ami nem igazán való hozzánk. A cél, hogy a hozzánk kerülő ruháink már olyanok legyenek, amiket szívesen viselünk újra és újra, tükrözik a személyiségünket, illenek az életstílusunkhoz, jól kombinálhatóak egymással, és így tényleg jól érezzük magunkat bennünk. Ezek után könnyebb lesz kerülni az impulzusvásárlást, hiszen már rendelkezni fogunk olyan ruhákkal, amelyek örömet okoznak és nem fogjuk magunkat úgy érezni, hogy “nincs egy göncöm se, amit felvehetnék”. Hosszú távon a cél, hogy elkerüljük az újrafelhalmozást a szekrényünkben is.
 
letöltés
 

De akkor mégis mit tehetek?

Többek között erről is szól ez a hónap! Több alternatívát is be fogunk mutatni a fast fashionre, miközben megadjuk az első lökést egy minimalista gardób kialakításához, de az első és legfontosabb, amit bárki megtehet: megismerni a problémát és tudatosítani magunkban, hogy a pénzünkkel szavazunk ruhavásárláskor is.
Álljunk meg egy percre, és mielőtt új ruhát vennénk, kérdezzük meg magunkat: “Tényleg szükségem van rá? Tényleg örömet okozna és szívesen viselném? Nem fog néhány hónapig/évig árválkodni a szekrényben, csak azért, hogy utána rájöjjek, hogy nem is kell?” Hasznos lehet, ha egy kicsit más szemmel tekintünk a már meglévő ruháinkra is. Mindehhez a hamarosan Facebookon indított 15 napos kihívásunk (amelynek a végén akár egy saját őszi kapszula ruhatárat is összeállíthatsz magadnak!) remek támpontot ad majd (keresd a #kapszularuhatarkihivas hashtaget!).
Ha pedig többet szeretnél tudni a témáról, kövess minket ebben a hónapban Facebookon, és gyere el a következő Simply Living eseményre, ahol együtt megnézzük a True Cost című dokumentumfilmet és meghívott előadóinkkal beszélgetünk a tanulságokról! Tartsatok velünk!
Kérjük, támogasd a Messzelátó Egyesület munkáját adományoddal, hogy még több hasonló eseményt tudjuk szervezni.